Як оформити спадщину на квартиру в Україні?

Як оформити спадщину на квартиру в Україні?

Передати і отримати в спадок можна різного виду майно. Законодавством України передбачені окремі процедури реєстрації прав для кожного виду успадкованого майна.

Найбільш частими є випадки, коли спадкодавець залишає після себе житлове приміщення у вигляді квартири. Процедуру оформлення спадкових прав на квартиру розглянемо в цій статті.

Перший і найважливіший крок - це прийняття спадщини. Є кілька варіантів як можна прийняти спадщину:

  1. Подати заяву про прийняття спадщини нотаріусу.
  2. Прийняти спадщину автоматично. Це можливо за умови спільного проживання спадкоємця із спадкодавцем на день його смерті, або якщо спадкоємцем є неповнолітня дитина спадкодавця, або недієздатна особа, або особа з обмеженою дієздатністю.

Із заявою про прийняття спадщини потрібно звертатися до нотаріуса за місцем останнього проживання (реєстрації) померлого спадкодавця. У разі настання смерті після 1 червня 2009 року відкрити спадкову справу, вести його і видати свідоцтво про право на спадщину має право як державний, так і приватний нотаріус.

Статтею 1270 Цивільного кодексу України встановлено, що прийняття спадщини та відмова від нього можливі протягом 6-ти місяців з моменту смерті. Це означає, що подавати такі заяви потрібно не після шести, а саме протягом цих шести місяців. Інакше вони не будуть прийняті і доведеться звертатися до суду.

Після подачі заяви для закінчення оформлення спадщини на квартиру необхідно пройти як мінімум наступну процедуру.

  1. Надати наступні документи:
  • Про смерть спадкодавця (гербовое свідоцтво про смерть з відділу РАГС)
  • Про місце його останнього проживання на момент смерті (довідка ЖЕК, адресного бюро і т.п.)
  • Заповіт (якщо таке було складено)
  • Про родинні стосунки (при спадкуванні не по заповітом)
  1. Повідомити нотаріусу адресу квартири, що належала померлому, і надати копії правовстановлюючих документів на неї.
  2. Після цього нотаріус складе кілька запитів:
  • Про отримання інформації з ЖЕК (або інший уповноваженої організації) про те, хто і в який період був зареєстрований за адресою проживання (реєстрації) померлого на момент його смерті.
  • Про отримання інформації з БТІ (бюро технічної інвентаризації) про власника квартири, наявності на ній будь-яких обтяжень, обмежень або арештів.
  • Про отримання інформаційної довідки з Державного реєстру прав про об'єкти нерухомості, які належали покійному, наявності зареєстрованих обмежень, обтяжень або арештів.
  1. Складені нотаріусом запити надаємо адресатам.

Як правило БТІ не надає відповідь без проведення технічної інвентаризації нерухомості. Тому Вам швидше за все доведеться сплатити послуги БТІ, домовитися з техніком про дату виходу для проведення огляду квартири, і, після деякого часу, зможете отримати відповідь на запит.

Для отримання відповідей з Державної реєстраційної служби необхідно надати її співробітникам запити нотаріуса, заповнені заяви встановленої форми та власноручно завірені копії паспорта та коду заявника. Як правило дану службу необхідно відвідати три рази: в перший раз Вас запишуть на прийом, у другій - здасте документи, і нарешті в третій - отримаєте відповіді на запити нотаріуса у вигляді інформаційних довідок з реєстру.

  1. З отриманими відповідями, довідками та оригіналами правовстановлюючих документів на квартиру (свідоцтво про право власності, договір купівлі-продажу, дарування, рішення суду тощо) знову йдемо до нотаріуса. Подаємо йому зазначені відповіді і документи на квартиру.
  2. На даний момент відомості про більшість квартир не були внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Тому нотаріус з видачею свідоцтва про право на спадщину на квартиру вносить до реєстру відомості (відкриває відповідний розділ) про неї і про спадкоємця як її нового власника
  3. Якщо спадкоємець не є членом сім'ї спадкодавця першого ступеня споріднення, або якщо спадкодавець або спадкоємець є нерезидентами, то нотаріус вимагатиме надання документа про оплату податку на спадщину. Інакше він відмовить спадкоємцю-нерезиденту у видачі свідоцтва про право на спадщину. Хоча бувають і законні винятки. Детальніше про оподаткування спадщини та визначенні резидентства Ви можете прочитати в відповідної статті "Податок на спадщину в Україні".
  4. З 2013 року, отримавши у нотаріуса свідоцтво про право на спадщину на квартиру Ви є її власником. Реєструвати права на квартиру на підставі свідоцтв про право на спадщину, виданих після 1 січня 2013 року, в БТІ або реєстраційній службі вже немає необхідності. Додатковим підтвердженням наявності у Вас права на спадкове майно буде витяг (витяг) про реєстрацію права власності.

Також зверніть увагу, що з 2013 року багато нотаріусів вимагають проведення незалежної експертної оцінки вартості спадкового майна з метою його оподаткування, хоча законність таких вимог є спірною.